Nytt rekorduppdrag för Svevia i Norge

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2017 11:40 CEST

Ett nytt uppdrag för drift och underhåll under de närmaste 15 åren, stärker Svevias AS ställning i Nordnorge.

Svevia AS stärker sin ställning i Nordnorge. Senaste uppdraget är ytterligare ett 15 år långt driftkontakt värt 20 miljoner norska kronor per år.

E6:an mellan Nord-Trøndelag till Korgfjellet är smal och har en vägstandard som enligt Statens Vegvesen ger dålig trafiksäkerhet och nedsatt framkomlighet. Något som ses som ett problem för såväl godstrafiken, turistnäringen och boende i området.

Nu ska sträckan byggas om. Entreprenaden omfattar både projektering, nybyggnation samt drift och underhåll av sträckan under 15 år. Svevia ska vara underentreprenör åt Skanska som räknat hem totaluppdraget.

Svevia har sedan tidigare ett likadant 15-års uppdrag för Hæhre Entreprenør AS. De två uppdragen ligger i direkt anslutning till varandra och går dessutom rakt igenom driftområde Mosjøen som Svevia också ansvarar för.

- Svevia AS har nu en orderreserv på över 1 miljard norska kronor och kontrakt som sträcker sig fram till år 2032. Kontraktet med Skanska har synergier med övriga kontrakt något som ger trygghet och arbetsro för att fortsätta satsa och växa i Norge, säger Lars Reitan, vd, Svevia AS

För ytterligare information kontakta: Lars Reitan, vd, Svevia AS, tfn; +47934 800 58

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.