Nytt utskov vid norra Luossajärvi

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 17:25 CEST

Till följd av den pågående omvandlingen av Kiruna ska ett nytt utskov i Norra Luossajärvi byggas.

LKAB har gett Vägverket Produktion uppdraget att bygga det nya utskovet, med en total längd av cirka 50 meter. Utskovet består av en träbyggnad samt två kulvertar i betong som utgör själva utskovet och som kommer att ledas under Viscariavägen. I uppdraget ingår även byggnation av en tillfällig fångdamm, omfartsväg samt en permanent väg ner till intaget.

- Vi är mycket glada över att LKAB gett oss förtroendet att genomföra projektet. Vi kommer att påbörja arbetet i dagarna med en del markarbeten, såsom omfartsväg och fångdamm. Projektet beräknas vara slutfört i augusti nästa år, säger Sari Ekblom som är ansvarig arbetschef för uppdraget.

Arbetschef Sari Ekblom, 070-343 62 45

Platschef Stefan Arvidsson, 070-635 71 76

Vägverket Produktion är ett entreprenadföretag som utför och utvecklar byggande och drift av vägar och övrig infrastruktur åt kunder i Sverige.

Vägverket Produktion har 2 400 medarbetare med stark lokal närvaro i hela landet. Årsomsättningen är drygt 7 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Borlänge.