Ökad trafiksäkerhet när Svevia bygger om väg 27 i Värnamo

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 08:00 CET

Den nya och mer trafiksäkra lösningen med separerade körfält på sträckan mellan Bredasten-Sörsjö kommer på uppdrag av Trafikverket att byggas av Svevia.

Projektet är en del i ett större projekt som Trafikverket driver för att göra väg 27 mer trafiksäker. Sträckan mellan Bredasten och Sörsjö är 4,5 kilometer lång. I uppdraget ingår förutom breddning av befintlig väg även två trafikplatser vid Värnamo, räckesarbeten och beläggningsarbeten.

– Bredare och mer säkra vägar är projekt som alltid välkomnas av trafikanterna när de väl är klar. Under pågående arbete kan det förstås bli endel störningar men i samarbete med Trafikverket så kommer vi att arbeta för att det ska ske så smidigt som möjligt. Den färdiga lösningen kommer att ge bättre framkomlighet och högre säkerhet, säger Mikael Gunnarsson, arbetschef, Svevia.

Anbudet är värt 37,5 miljoner kroner. Ombyggnationen på sträckan påbörjas i april och ska vara färdigt i november 2013.

Mikael Gunnarsson, arbetschef, Svevia, tfn 013-24 46 19

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se