​PFOS-sanering vid Barkabystaden utförs av Svevia

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2018 10:20 CEST

Provtagningar i marken vid Barkabystaden har påvisat föroreningar av PFOS och PFOA, som naturen inte kan bryta ner.

På det gigantiska exploateringsområdet ligger en gammal brandövningsplats som är förorenad av PFOS och PFOA. Nu har Svevia fått uppdraget att sanera platsen.

I samband med provtagningar i marken visade det sig att det fanns stora mängder av föroreningar vid det nedlagda flygfältet i Järfälla.

- Det här är ett klassiskt och mycket typiskt område för just den här typen av föroreningar. Det är vid gamla brandövningsplatser, ofta i anslutning till flygfält, där mängder av brandskum använts som man ofta hittar föroreningar av PFOS och PFOA. Brandskum innehöll tidigare PFOS och PFOA som är ämnen som naturen inte kan bryta ner. De är också problematiska eftersom de är lösliga i vatten vilket gör att de lätt sprider sig till våra vattendrag, sjöar och brunnar.

Från Svevias arbetsplats syns den växande Barkabystaden som är ett av Stor-Stockholms största utbyggnadsområde just nu, med planer på inte mindre än 18 000 nya bostäder, 140 kvarter och 10 000 nya arbetsplatser.

- Saneringen som vi ska utföra här är en klassisk schaktsanering. Det betyder att vi gräver ur de förorenade massorna som fraktas till godkända mottagningsanläggningar som tar hand om dem på ett säkert sätt, säger Johnny Palmberg, Svevia.

Arbetsplatsen är redan etablerad och arbetet startade för en vecka sedan.

- Totalt är det 20 000 ton massor som ska grävas ur. Vi räknar med att vara klara vid månadsskiftet Juni-juli.

Saneringen utförs på uppdrag av Järfälla kommun och är värt cirka 17 miljoner kronor.

Johnny Palmberg, produktionschef, Svevia, tfn: 010 – 458 11 03

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.