Gigantisk ”tvättmaskin” renar förorenad jord i Eskilstuna

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2013 16:53 CET

"Vansinne att frakta runt förorenad jord”

- Branschen gör en enorm tankevurpa när man hellre fraktar omkring förorenade jordmassor istället för att rena massorna på plats och återanvända dem, säger Marie Eriksson, arbetschef för Marksanering, Svevia.

Syftet med saneringsåtgärder är att förbättra miljön, att minska riskerna för naturmiljön och människors hälsa.

- Tyvärr fungerar det inte riktigt så idag, de saneringsåtgärder som genomförs är inriktade på schakt, transport och deponering, istället för att lösa problemen så flyttar man dem bara, det är faktiskt vansinnigt om man tänker efter, säger Marie Eriksson.

En stor andel av de jordmassor som deponeras idag skulle vara möjliga att behandla och återanvända, många gånger skulle behandlingen vara möjlig att göra på plats.

- Vi vill förändra branschens inställning till hållbarhet, det finns många åtgärdsmetoder som är betydligt bättre än deponering, både ekonomiskt och miljömässigt.

Svevia har valt att satsa på behandling på plats i  form av en mobil ”tvättmaskin”.

- Vi utvecklar metoder och investerar i mobil behandlingsutrustning som enkelt kan flyttas ut till det förorenade området. Ett exempel på det är vår mobila jordtvätt som anpassats för behandling på plats, efter behandlingen kan massorna återanvändas direkt.

Nu bjuder Svevia in till en pressvisning av jordtvätten.

Plats: EEM:s anläggning i Lilla Nyby, Eskilstuna. Besöksadressen är Lilla Nyby 86, infart från Malmköpingsvägen.

Tid: Onsdagen den 6 november vid två tillfällen, klockan 09.00 och klockan 13.00.

För ytterligare information kontakta: Marie Eriksson, tfn 040-28 83 73 eller Agneta Milton, tfn 090-17 26 76.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se