Pressinbjudan: Säkrare arbetsplats när robot målar väglinjerna

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2013 16:35 CEST

De vita vägmarkeringarna är en viktig del av vägen, de leder, informerar och varnar trafikanterna. Men det är en farlig och utsatt arbetsplats för den som målar linjerna. Fram till idag har målningen av texter, symboler, pilar, övergångsställen och spärrfält med mera skett manuellt genom att vägarbetaren skjuter en skopa framför sig och vartefter fyller på mer färg (termoplastmaterial) från en lastbil.

Nu har ett helt nytt koncept tagits fram som gör att vägarbetaren får en säkrare arbetsplats. Vägarbetaren kan nu styra hela processen från hytten på lastbilen utrustad med en robotarm. Roboten utför hela arbetsmomentet och vägarbetaren slipper röra sig i trafiken.

- Det finns inte något liknande i hela världen och vi ser framemot att få ut roboten på vägarna, säger Magnus Fredriksson, arbetschef, Svevia.

Nu bjuder RME (Road Marking Equipment) och Street Smart Equipment, som har byggt utrustningen, in till en pressvisning av den väglinjemålande robotarmen. Svevia har bidragit med  utvecklingspengar.

Plats: RME, Käglingevägen 33, Malmö

Tid: Torsdagen den 22 augusti kl 13.30-14.30

Meddela gärna i förväg om du har möjlighet att komma till magnus.fredriksson@svevia.se.

För ytterligare information kontakta: Arbetschef Magnus Fredriksson, tfn 070-281 10 91.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se