Pressinbjudan: Spektakulärt brolyft – En av Norra Europas längsta träbroar

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2010 14:35 CEST

I samband med byggandet av bostäder och kontor på Norra Stationsområdet har Svevia fått i uppdrag att uppföra en temporär massiv träbro som ska ersätta befintlig Solnabro under delar av projektets byggtid.

Svevia bjuder nu in till ett spektaulärt brolyft när brodelarna lyfts på plats för att slutligen slutligen bilda en av norra Europas längsta träbroar.

Datum: Onsdag 22 september
Tid: kl. 09.00
Plats: Svevias platskontor,Torsplan 7
Anmälan: Senast 21 september till: johanna.berggren@svevia.se alt. 08-404 10 34

Fakta träbron
Den temporära Solnabron kommer att användas under tre år och är en viktig komponent i arbetet med överdäckningen av befintlig järnväg och Europaväg (Värtabanan samt E4/E20 Tomteboda–Haga södra). På överdäckningen kommer bland annat nya bostäder och kontorslokaler att uppföras.

Längd: 183 m
Bredd: 26 m
Två körfält i vardera färdriktningen
En gång- och cykelbana i vardera färdriktningen