Ren energi till Stockholm med ny vindkraftpark

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 07:40 CEST

Svevia har fått i uppdrag av Varsvik AB, delägt av Holmen AB, att utföra mark och betongarbeten för 17 vindkraftverk i en ny vindkraftpark vid Hallstavik i Norrtälje kommun.

Kontraktet är värt cirka 60 miljoner kronor och projektet kommer att pågå i tio månader.

– Det känns verkligen kul att få bygga en stor vindkraftpark även i Stockholms län. Bebyggelsen gör det till en utmaning för våra kunder att hitta en plats med rätt förutsättningar som i Hallstavik, säger Dan Hellenberg, projektledare, Svevia.

Svevias uppdrag är att anlägga nya vägar, bygga 17 betongfundament och utföra markarbete för att förbereda kranplatser till de stora kranar som behövs för att lyfta och montera vindkraftverken.

Arbetet startar den 1 juli 2013 och beräknas vara klart i april 2014.

Dan Hellenberg, projektledare, Svevia, tfn 0243-942 50

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se