Ringhals får unikt golv av densitbetong

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 08:00 CEST

För första gången ska densitbetong läggas i ett svenskt kärnkraftverk och arbetet utförs i ett utrymme med endast 75 centimeter i takhöjd.

Svevia har fått i uppdrag av Ringhals AB att gjuta ett nytt golv inne i turbinbyggnaden på
Ringhals 1. Det befintliga golvet har angripits av klorider som finns i det salta havsvattnet under byggnaden.

– De får betongen att vittra sönder och armeringen att rosta, säger Lars Frigert, platschef.

Den nuvarande betongen vattenbilas bort och en ny armering görs. Sedan används en specialbetong, densitbetong, som är tätare och hårdare än vanlig betong, till det nya golvet.

– Den kommer att stå emot kloriderna bättre, dessutom härdar den snabbare, säger Lars Frigert.

Det är första gången som densitbetong används på ett kärnkraftverk i Sverige. Den används i vanliga fall på exempelvis oljeplattformar och i kajkonstruktioner, som är utsatta för saltinträngning. Golvytan som ska gjutas finns under en kondensator, vilket innebär en arbetsmiljö med en takhöjd på 75 centimeter.

– Vi får alltså krypa för att utföra arbetet och vi har specialkonstruerade vattenbilningsrobotar för att komma åt ytorna, säger Lars Frigert.

Uppdraget har en tidsram på knappt en månad och arbetena utförs i tvåskift.

Anbudssumman för uppdraget är 5,8 miljoner kronor.

För mer information, kontakta Lars Frigert, platschef, mobil 070-338 90 15

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,9 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se