Säker väg vid Sikfors längs Piteälv

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 07:30 CEST

Under sommaren kommer Svevia att göra en ny sträckning av väg 374 förbi Sikfors, norr om Piteå.

Strömmande vatten är en stark naturkraft. Formen på den väg som vattendragen tar förändras med åren och där en älv gör en krök eroderas marken sakta bort. Det innebär en risk för de vägar som går intill vattendrag och de bevakas noga av Trafikverket.

Svevias uppdrag vid Sikfors är en så kallad riskreducering och avser nydragning av en kilometer lång vägsträcka som behöver flyttas en bit från älven. Samtidigt kommer den gamla vägen att rivas bort och ersättas med naturlig vegetation.

Uppdraget som Trafikverket beställt, är värt 3,9 miljoner kronor och kommer att vara avslutat i november 2013.

– Projektet pågår under hela sommaren och kommer att vara ganska intensivt då vi även ska hinna lägga på ny asfalt före hösten. Nydragningen görs för att skapa en långsiktigt trafiksäker väg. Det är för trafikanternas skull. Så därför hoppas vi på respekt för vår arbetsplats och förståelse för att framkomligheten tillfälligt blir påverkad. Vi kommer att göra vårt yttersta för att få det att flyta på så bra som möjligt, säger Patrik Berglund, arbetschef, Svevia.

Patrik Berglund, Svevia, tfn 090-17 26 91

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se