Schaktuppdrag på Sydvästlänken

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 08:08 CET

Svevia har vunnit uppdraget att utföra schaktentreprenaden för markkabel mellan Nässjö och Barkaryd åt Svenska kraftnät.

Uppdraget är värt 38 miljoner och är en del av projektet Sydvästlänken, som Svenska Kraftnät driver.

– Det är alltid positivt att vara med och arbeta i projekt som syftar framåt. Alla former av infrastruktursatsningar oavsett om de sker i trafikmiljöer, ovan eller under jord, skapar en intressant marknad för oss, säger Mikael Gunnarsson, arbetschef, Svevia.

Syftet med projektet är att förstärka växelströmsnätet, öka driftsäkerheten och åtgärda begränsningar i överföringskapaciteten till södra Sverige och mellan Norge och Sverige. SydVästlänken är också viktig för planerna på den storskaliga utbyggnad av vindkraften som ingår i svensk och europeisk klimatpolitik.

Totalt räknar Mikael Gunnarsson med att Svevia kommer att schakta 45 tusen kubikmeter arbetet kommer att pågå från april 2013 till augusti 2014.

Mikael Gunnarsson, arbetschef, Svevia, tfn; 013-24 46 19

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se