Sju av tio bilister vill sänka högsta tillåtna hastighet vid dåligt väglag

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 11:31 CET

Snö, is och halka gör vägarna osäkra och svårframkomliga för Sveriges sex miljoner bilförare. Var tredje svensk bilförare är rädd eller känner obehag inför att köra bil i vinterväglag och fler än sju av tio bilister tycker det borde vara olika hastigheter beroende på väglag på alla vägar, inte bara på vissa som det är idag. 86 procent av bilisterna anser att dubbdäck är de säkraste vinterdäcken. Det visar Svevias nya Trafikbarometer.

Svevia har låtit drygt 3 000 svenskar med körkort svara på frågor om bilkörning på vintern och om trafiksäkerhet.

– Svevia är en av flera aktörer som arbetar för större säkerhet på våra vägar, både för trafikanter och för dem som arbetar på vägarna. Därför är det viktigt för oss att ta reda på vilka åsikter och attityder svenska folket har när det gäller bilkörning och trafiksäkerhet. Vår förhoppning är att Trafikbarometern ska bli ett återkommande inslag i vårt arbete, säger Erik Lundman, chef affärsutveckling på Svevia.

Trafikbarometern visar att många ägnar sig åt riskfyllda beteenden i trafiken. 36 procent av bilisterna erkänner att de alltid eller ofta trycker för hårt på gaspedalen när de är ute och kör. 42 procent av männen och 31 procent av kvinnorna säger att de alltid eller ofta överskrider hastighetsbegränsningen.

Nästan en av fem svenskar pratar ofta i mobiltelefon när de kör bil, 20 procent av männen och 15 procent av kvinnorna.

Och olyckor och incidenter i trafiken är mycket vanliga. Nästan hälften av Sveriges bilförare har någon gång råkat ut för en trafikolycka. 61 procent av männen mot endast 37 procent av kvinnorna har råkat ut för en trafikolycka som bilförare.

– Många tar stora risker i trafiken, särskilt män. De kör fortare och råkar ut för fler olyckor. Män löper dubbelt så stor risk att dödas i trafiken som kvinnor. Så mitt råd till alla män är att lämna över ratten till en kvinna oavsett årstid, säger Erik Lundman.

Svevia
Informationsavdelningen
171 04 SOLNA
Besöksadress: Hemvärnsgatan 15

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter närmare 8 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se

Det bästa sättet att få svenska bilförare att hålla hastighetsbegränsningen är sätta upp vägkameror. 62 procent svarar att vägkameror är det bästa sättet att få dem att hålla nere hastigheten. På andra plats kommer polisbilar i trafiken och på tredje plats trafikkontroller. Minst effekt har höga böter.

Hela undersökningsrapporten bifogas.

Erik Lundman, chef affärsutveckling på Svevia, tel 08-404 10 45

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,9 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se