Spårbar märkning ska minska stölderna på byggarbetsplatser

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2016 10:16 CEST

Genom en unik spårbar märkning som sprayas på all egendom ska Svevia minska stölderna på sina arbetsplatser. Märkningen sprayas på verktyg, maskiner och annan utrustning syns bara i uv-ljus och är omöjlig att tvätta eller slipa bort.

– I vår bransch inträffar många stölder vilket i längden blir väldigt kostsamt. Den här märkningen är ett kostnadseffektivt sätt att skydda vår egendom, säger Robert Karlsson, vd Arento och chef Svevia Maskin.

Metoden går under beteckningen SmartDNA. Den vätska som sprayas på föremålen består av syntetiskt framställt DNA och varje sats rymmer en unik spårbar kod.

– Investeringen för DNA-märkning innebär i princip att om vi förhindrar en större stöld vart tredje år, så har investeringen lönat sig, säger Karl-Johan Rodert, Försäkringsansvarig, Svevia.

Den nya märkningen införs inledningsvis på utvalda arbetsplatser i södra Sverige. Vägstationen i Arlöv är piloter för DNA-märkning. En av anledningarna är att detta geografiska område varit utsatt för ett flertal stölder.

– Metoden har tidigare använts med framgång inom andra branscher, framförallt försäkringsbranschen där man också tydligt sett effekterna av märkningen. Förhoppningsvis kan vi se lika goda resultat för Svevia, säger Karl-Johan Rodert.

Om investeringen visar sig lyckad är ambitionen att använda tekniken i hela företaget.

Karl-Johan Rodert, Försäkringsansvarig Svevia, tfn; 070-250 98 78

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se<!--?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" ?> </em></p>-->