Stark resultatökning för Svevia

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2016 09:23 CEST

Anders Elfner, Vd och koncernchef Svevia.

Svevias positiva utveckling fortsätter. Rörelseresultatet för årets tredje kvartal förbättrades med 50 procent jämfört med föregående år och blev 172 miljoner kronor (117).

– Vårt ihållande arbete enligt fastlagda strategier med tydligt lönsamhetsfokus ger alltjämt effekter och alla divisioner förbättrar sin lönsamhet. Den största förbättringen stod division Anläggning för som vänt sitt negativa resultat och uppvisar vinst för såväl tredje kvartalet som ackumulerat för året, säger Anders Elfner, vd och koncernchef.

Divisionerna Drift och Beläggning fortsätter sin stabila utveckling och ökar sina rörelseresultat. Försäljning av asfalt och stenmaterial stod för division Beläggnings förbättring.

– Tillgången på kompetenta medarbetare är avgörande för fortsatt utveckling av bolaget varför vi lägger mycket fokus på att vara en attraktiv arbetsgivare. Våra trainee-program har till exempel varit mycket lyckade och vi startar snart upp sjätte omgången, avslutar Anders Elfner.

Orderingången ökade till 1 967 miljoner kronor (1 886).

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.