Svevia bereder mark för handelsområdet Söderslätt i Umeå

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2013 08:00 CEST

Nu är det klart att det är Svevia som har fått uppdraget att bygga den nya Marknadsgatan och de tre rondellerna som binder ihop området med E4:an söder om Umeå.

– De flesta Umeåbor ser fram emot det här nya handelsområdet. Så det känns bra att det är vi som ska få utföra uppdrag, säger Patrik Berglund, arbetschef Svevia.

Förutom väg och rondeller omfattar uppdraget även VA, gång- och cykelvägar, grönytor, plantering och belysning. Anbudssumman är 38 miljoner kronor.

Planteringen består av inte mindre än 98 000 växter.  Växterna som ska planteras är
77 000 lökar, 13 000 perenner, 8 600 buskar och 400 träd.

– Grundvattnets höga nivå gör området lite sankt och vi kommer att behöva göra en grundvattensänkning för att kunna gräva ner VA-ledningarna på ett bra sätt. Men det är inget som oroar oss. På Svevia i Umeå har vi sedan Umeåprojektet gedigen erfarenhet av att bygga på mark med dålig bärighet.

Svevias uppdrag startar i månadsskiftet september-oktober och ska vara avslutat sista september 2015.

Per Fahlman, Svevia, tfn: 070-535 11 15

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se