Svevia bygger broar mellan Stockholm och Solna

Pressmeddelande   •   Apr 13, 2010 09:30 CEST

I samband med byggandet av bostäder och kontor på Norra Stationsområdet har Svevia fått i uppdrag att uppföra en temporär massiv träbro som ska ersätta befintlig Solnabro under delar av projektets byggtid. Anbudssumman uppgår till 67 mkr och beställare är Trafikverket.

Den temporära bron kommer att användas under tre år och är en viktig komponent i arbetet med överdäckningen av befintlig järnväg och Europaväg (Värtabanan samt E4/E20 Tomteboda-Haga södra). På överdäckningen kommer bland annat nya bostäder och kontorslokaler att uppföras.

Den nya bron har fundament av betong och stål medan brobanan kommer att vara i massivt trä. Bron blir drygt 180 meter lång och 30 meter bred med dubbla körfält samt gång- och cykelväg i båda färdriktningarna. Arbetet påbörjas i maj 2010 och bron ska vara färdigställd i april 2011.

-   Det här är ett projekt som vi verkligen ser fram emot att driva, säger Stefan Wennerström arbetschef Svevia. Att bygga en så här stor träbro hör inte till vanligheterna och det känns dessutom klockrent att bygga en temporär bro, som ska rivas efter tre år, i ett förnyelse- och återvinningsbart material.

Arbetschef Stefan Wennerström, tfn. 070-583 11 09

Fakta:
Norra Stationsområdet kommer i sin helhet att omfatta omkring 3 500 bostäder samt cirka 15 000 arbetsplatser. Byggtid 2010-2025. Källa: Stockholms stad.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 9 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se