Svevia bygger etapp Agnesberg–Marieholm

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 12:57 CET

Svevia har fått uppdraget att bygga ny dubbelspårig järnväg på etappen Agnesberg–Marieholm, som är en del i infrastruktursatsningen mellan Göteborg och Trollhättan. Kontraktsumma cirka 160 miljoner kronor.

– Vi är mycket glada över att få detta uppdrag av Banverket. Projektet ligger rätt såväl geografiskt som marknadsmässigt och väl inom ramen för vår kompetens. Vi har byggt en hel del järnväg och med detta uppdrag befäster vi vår position på marknaden som en ledande järnvägsbyggare, säger Anders Asp, regionchef Väst i Svevia.

Uppdraget omfattar 3,4 kilometer dubbelspår, en 215 meter lång bro och två gångbroar. Arbetet startar i februari 2010 och ska vara klart våren 2011.

– Projektet är tekniskt komplicerat eftersom sträckan ligger mycket nära Göta Älv vilket ställer stora krav på grundförstärkning, avslutar Anders Asp.

Tilldelningsbeslut kom den 21 december 2009.

Anders Asp, regionchef Väst, Svevia, 070-318 31 23

Susanne Viberg, bitr. regionchef Väst, 070-566 76 21

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 500 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,5 miljarder kronor. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.