​Svevia bygger hängbro i Olofström

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2019 08:03 CEST

Svevia ska bygga hängbron som kommer att binda ihop Halens friluftsområde. Foto: Olofströms kommun

Den planerade hängbron över Frickasundet i Halens friluftsområde kommer att byggas av Svevia. Enligt planeringen ska bron vara klar i mars månad nästa år.

Halens naturreservat är uppdelat i två landsdelar som skiljs åt av Frickasundet i sjön Halen.

– Här finns en campingplats, ett fantastiskt vackert naturreservat och fina vandringsleder på båda sidorna om sjön. Att binda ihop dessa med en hängbro är en lysande idé som säkert kommer att vara till glädje för många, säger Anders Folkesson, Svevia.

Svevias uppdrag omfattar projektering och byggnation av hängbron. För att skapa bärighet och stabilitet kommer Svevia att börja med grundläggningsarbeten och ska sedan bygga fyra fundament.

– Grundläggningsarbetet görs för att själva marken och grunden som fundamenten placeras på ska vara stabil och ha bärighet för brokonstruktionen. Sedan bygger vi två fundament på vardera sida om sundet. Fundamenten fungerar som förankring för de pyloner som bär upp bron samt som stagförankring bakom pylonerna.

Arbetet med att tillverka och sätta upp själva bron görs i samarbete med Svetsteknik i Pajala AB.

Hängbron kommer att ingå i naturreservatets vandringsleder och användas av framförallt gående, cyklister och permobiler. Avståndet över Frickasundets vattenyta är ca 60 meter.

Kontraktet är värt 2,9 miljoner kronor och planeras vara klart i mars 2020.

För ytterligare information:
Anders Folkesson, entreprenadingenjör, Svevia, tfn; 040 – 28 49 93

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2100 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.