Svevia bygger ny port till Landvetter Airport

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2016 11:10 CEST

Svevia bygger port till Göteborg Landvetter Airport. Illustration: Arkitekterna Krook & Tjäder

Med en ökande trafikmängd till Göteborg Landvetter Airport behöver infrastrukturen i området utvecklas. Nu har Svevia fått i uppdrag att bygga en bro som i sin placering och form också blir en ny port till flygplatsen.

–Det är extra kul att Svevia ska bygga det som blir porten till flygplatsen och en viktig del i utvecklingen för hela området. Vi känner oss inspirerade. Det skall bli roligt att förverkliga en betydande del i Swedavias planer för nya Göteborg Landvetter Airport. säger Anna-Karin Wärn, arbetschef i Svevia.

Kontraktet är en totalentreprenad värd cirka 64 miljoner kronor. Uppdraget omfattar nybyggnation av en 46 meter lång och 20 meter bred spännarmerad bro med tillhörande ramper, cirkulationsplatser samt gång- och cykelväg. Bron kommer att byggas över Flygplatsvägen som är den enda vägen till flygplatsen, vilket gör att trafiken ska flyta på dygnet runt under hela byggtiden.

– Brons främsta funktion är naturligtvis transport men i och med sin placering på uppfartsvägen till flygplatsen blir den också en välkomnande portal till framtidens Göteborg Landvetter Airport, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Genom sin utformning och materialval kommer bron att skapa en elipsformad portal, som särskilt i kvällsbelysning kommer att förstärka intrycket av att vara på väg. Materialvalen i bron domineras av släta betongytor och svart diabas. Hållbarhet över tid är ett genomgående tema i projektet, både i materialval, funktion och drift.

Svevia kommer inledningsvis att göra en stor urgrävning för att sedan fylla upp och förbereda för vägar och rondeller. Under hösten 2017 ska bron stå klar att tas i bruk.

Anna-Karin Wärn, arbetschef Svevia Tfn: 031-65 65 68

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se<!--?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" ?> </em></p>-->