Svevia bygger ny trafikplats i Almnäs

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 08:00 CEST

En ny trafikplats planeras för att på ett smidigt sätt knyta väg 518 till E20 när Almnäs förvandlas till ett nytt exploateringsområde.

I Almnäs, mellan Nykvarn och Södertälje har nya möjligheter för exploatering öppnats när försvaret avslutat sin verksamhet där. Både Södertälje kommun och Nykvarn kommun planerar för bostäder i området som också är attraktiv för företag som söker lokaliseringar utanför Stockholm.

För att skapa en välfungerande infrastruktur till området ska Svevia på uppdrag av Trafikverket bygga om väg 518 och skapa en trafikplats som ansluter till E20.

Uppdraget som är värt 32, 5 miljoner kronor är en totalentreprenad som omfattar projektering, en justering av den befintliga vägens profil samt fyra påfarter. Trafikplatsen ska ansluta till E20 i form av en droppe på norra sidan och en cirkulationsplats på södra.

- Utveckling och exploatering skapar nya möjligheter för människor och företag. Uppdrag som handlar om möjliga exploateringar är alltid positiva eftersom det är framtidssatsningar, säger Fredrik Lekström, arbetschef Svevia.

Arbetet med projektering startar under sommaren. Själva byggstarten är planerad till september. Projektet ska vara klart i oktober 2014.

För mer information:
Fredrik Lekström, Svevia, tfn: 08-404 10 09

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se