Svevia får fortsatt förtroende för vägarna i Björna-Bredbyn

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2016 13:14 CET

Vägarna i området Björna - Bredbyn, i Örnsköldsviks kommun, ska under de närmaste tre åren skötas om av Svevia. Foto: Patrick Trägårdh

Svevia får fortsätta som vägentreprenör för Örnsköldsviks kommun i området. Det förnyade uppdraget sträcker sig över de tre närmaste åren

Svevia som sköter om området redan idag och har åter vunnit kommunens upphandling av vinter- och sommarunderhåll för området Björna-Bredbyn och får därmed förnyat förtroende. Kontraktet är värt 7,5 miljoner kronor och sträcker sig över tre år med möjlighet till förlängning i ett år.

Uppdraget omfattar kommunens gator, enskilda vägar, gång- och cykelbanor samt ytor vid de kommunala fastigheterna i området som skolor, servicehus och idrottshallar.

– Vi har skött om området de senast fem åren och känner väl till vilka utmaningar som finns och har arbetat upp rutiner för att på bästa sätt lösa. Eftersom vi även sköter om de statliga vägarna i Örnsköldsvik har vi goda möjligheter att styra resurserna där de behövs som mest, säger Kenneth Thörn, Svevia

Området omfattar samhällena Bredbyn, Mellansel, Skorped, Björna, Långviksmon, Trehörningsjö, Gideå, Gottne och Moliden. Totalt är det 140 kilometer enskild väg och 32 kilometer kommunala gator plus fastighetsytor och gång- och cykelvägar.

– Vi kommer att göra vårt bästa för att vägarna ska vara säkra och framkomliga i området såväl sommar som vinter.

Kontraktet började gälla den 1 oktober i år.

Kenneth Thörn, platschef Svevia, tfn; 010 – 458 17 62

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.