Svevia förbättrar vägar i Västerbotten

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2017 09:28 CEST

Svevia utför flera stora beläggningsuppdrag i Västerbotten under sommaren. Foto: Patrick Trägårdh

Säkerheten för trafikanter och vägarbetare prioriteras på de fem sträckor där Svevia utför förbättrande beläggningsarbete under sommaren i Västerbottens inland.

– Uppdraget är att med beläggningsåtgärder förbättra vägens framkomlighet och säkerhet. För att vi ska kunna göra det begränsas framkomligheten något för trafikanterna under den tiden. Vi är mycket måna om säkerheten och kommer att använda vägvakter för att trafiken ändå ska flyta på så smidigt som möjligt, säger B-O Forsberg, Svevia.

I Västerbottens inland utför Svevia fem stora underhållsbeläggningar under sommaren.

– De längre sträckorna som vi arbetar på i sommar är på E12 mellan Blåvikssjön - Tara och Yttervik – Tärnaby samt på väg 365 mellan Husbonliden – Enebacken och väg 984 mellan Björksele och Norrbyberg samt väg 363 Holmfors - Sappetsele.

Totalt rör det sig om cirka 72 kilometer väg som får förbättrad beläggning till ett kontraktsvärde på cirka 62 miljoner kronor.

– Underhållsbeläggningar omfattar allt från lagningar av sprickor och hål och spår till helt ny beläggning. Det utförs löpande varje sommar och beslutas av Trafikverket utifrån behov och prioriteringar som de gör utifrån sin långsiktiga nationella planering.

På sträckan mellan Holmfors - Sappetsele kommer även vägförstärkande åtgärder att utföras för att förbättra vägstandarden innan ny asfalt läggs ut.

– Jag vill uppmana passerande trafikanter att vara uppmärksam på vägvakter och trafiklotsar som arbetar för att underlätta och fördela trafikflödet på ett säkert sätt.

Bengt-Olov Forsberg, Svevia, tfn; 090 – 17 27 57

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.