Svevia förbereder nya villaområdet i Nybro

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2019 08:37 CEST

Innan det nya villaområdet i Hanemåla kan ta form förbereder Svevia marken och gräver ner vatten och avloppsledningar. Foto: Markus Marcetic.

Det förberedande arbetet inför nya villaområdet i södra Hanemåla är igång. Men innan villor kan börja byggas måste ledningar och avlopp ligga på plats och marken under husen förberedas.

I dag ett kalhygge och en byggarbetsplats. Imorgon ett villaområde med nyplanterade trädgårdar och lekande barn.

– Vårt uppdrag är dels att bygga en villagata genom området men också att schakta och anlägga vatten och avlopp, säger Johan Andersson, Svevia.

Schaktningsarbetet som precis har startat ska vara avslutat den 29 november. Området är rikt på berg så förutom schaktning så ingår även sprängningsarbeten.

– Det är stora mängder som ska schaktas och sprängas inom en ganska tight tidsram, men den här typen av uppdrag har vi stor rutin på så det är en utmaning vi känner oss trygga med att anta. Den verkliga utmaningen, som är ständigt närvarande i branschen, handlar om att rekrytera duktiga medarbetare på en marknad med många bygg- och entreprenadbolag som alla söker efter samma typ av kompetens. Vi är alltid intresserade av att anställa nya kollegor.

Det nya villaområdet är en fortsättning på området Flundran som alla har olika fiskar i sina gatunamn.

– När vi är klara tar nya entreprenörer vid och snart kommer det att börja synas att det ska bli ett villaområde. Det kommer nog att bli ett bra ställe att bo på med ett fint natur- och rekreationsområde alldeles intill.

Projektet utförs på uppdrag av Nybro kommun och kontraktet är värt cirka 16 miljoner kronor.

Johan Andersson, arbetschef, Svevia, tfn; 013 – 24 46 06

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2100 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.