Svevia förlänger Tvärbanan till Nacka

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2015 20:35 CET

Svevia har fått i uppdrag av Storstockholms lokaltrafik, SL, att förlänga Tvärbanan från Sickla Udde till Sickla, en sträcka om cirka 800 meter ny spårväg. Entreprenaden är värd cirka 200 miljoner kronor och den nya sträckningen beräknas stå klar hösten 2017.

– Vi är väldigt glada över att ha vunnit uppdraget och det är roligt att få vara med och utveckla kollektivtrafiken i Stockholm. Denna typ av entreprenad passar oss mycket bra och vi kommer att nyttja flera kompetenser inom bolaget, säger Håkan Nyman, arbetschef Svevia.

Förlängningen av Tvärbanan till Sickla innebär en ny knutpunkt för Tvärbanan, Saltsjöbanan, busstrafiken och på sikt den nya tunnelbanan. Tvärbanans förlängning kommer också att avlasta Slussen under byggtiden.

Entreprenaden omfattar bland annat ledningsomläggningar, mark- och grundläggningsarbeten samt betongarbeten.

Byggtiden är beräknad till 2,5 år.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se<!--?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" ?> </em></p>-->