​Svevia förstärker broar för bättre bärighet

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2019 12:33 CET

Svevia förstärker bärigheten på två broar i Norrbotten. Bro över vid Edefors samt bro vid Tärendö. Foto: Patrick Trägårdh

Svevia har fått uppdraget av Trafikverket att förbättra bärigheten av bro över Lule älv, vid Edefors längs väg 97 och bro över Kalix älv vid Tärendö, längs väg 394. Broarna som idag har bärighetsklass ett ska få bärighetsklass fyra.

– Det här är två helt olika brotyper. Bron vid Tärendö är en så kallad samverkansbro som är en av de vanligaste brotyperna i Sverige. Bron som går över Luleälv vid Edefors är en bågbro med en bågformad stålkonstruktion som bär upp farbanan, säger Robert Nyhlén, Svevia.

Projekten startade under oktober och ska vara klara under vintern. För båda broarna kommer framkomligheten att påverkas och ett körfält kommer att behöva stängas av för att broarbetarna ska kunna arbeta säkert.

– Trots att det är två helt olika broar är principen för bärighetsåtgärderna ganska lika. Enkelt uttryckt handlar det om att förstärka bärande balkar och särskilt bärande punkter i konstruktionen. Skillnaden är att på bågbron behöver vi bygga en byggställning som går upp i luften för att nå alla bärande punkter och på samverkansbron sker arbetet underifrån.

Uppgraderingen av broarnas bärighet är en del av de åtgärder som Trafikverket genomför på uppdrag på regeringen för att utöka vägnätet med bärighetsklassen BK4. Det betyder att fler vägar ska kunna bära fordon med upp till 74 tons bruttovikt. Intentionen med är att minska klimatpåverkan genom att färre fordon ska kunna transportera samma mängd gods. Det gynnar också näringslivet som får bättre förutsättningar att transportera större mängder på fler delar av vägnätet.

– Oavsett var man bor eller driver företag ska man kunna komma fram. Åtgärderna som genomförs för att öka bärigheten på vägnätet minskar klimatpåverkan, gynnar näringslivet och skapar också fler säkra och framkomliga vägsträckor. Det är bra för alla oss som bor och verkar i Norrbotten.

Vägnätet för bärighetsklassen BK4 byggs ut steg för steg. Enligt Trafikverket förväntas en femtedel av det statliga vägnätet ha bärighetsklass 4 vid slutet av 2019.

Projektet utförs på uppdrag av Trafikverket. Kontraktet är värt cirka 7 miljoner kronor.

För ytterligare information:
Robert Nyhlén, arbetschef, Svevia, tfn; 0920- 23 62 47

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2100 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.