Svevia fortsätter sköta om vägarna i Edsbyn

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2017 08:21 CEST

Svevia sköter drift och underhåll av vägarna i Edsbyn under de kommande fyra åren. Foto: Ulf Lodin

Även under de närmaste fyra åren är det Svevia som på uppdrag av Trafikverket ska sköta om vägunderhållet inom driftområde Edsbyn.

Vintertid ser Svevia till att hålla vägarna säkra och framkomliga genom att röja snö och halkbekämpa. Området har stora höjdskillnader vilket gör att både mängd och typ av nederbörd kan variera kraftigt.

- Vi har under åren fått en god kännedom om hur klimat och geografi fungerar i driftområdet. När det regnar i Edsbyn så blir skidåkarna glada för då snöar det uppe i Harsa, och vi måste sätta in snöröjningsresurser, säger Anders Lindholm, Svevia.

Utöver snöröjning omfattas uppdraget av löpande underhåll av till exempel vägräcken, skyltar, kantstolpar och viltstängsel men även sopning, röjning av sidoområden, hyvling och andra former av förbättringsarbete av vägarna. De sköter också rastplatser, busshållplatser och fartkamerorna.

Uppdraget omfattar totalt 809 kilometer väg sträcker sig över fyra år. Anbudet är värt 18 miljoner kronor per år.

Anders Lindholm, arbetschef, Svevia, tfn: 0611 – 442 62

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.