Svevia fortsätter sköta vägarna i Enköping

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2018 11:03 CET

Det blir Svevia, som på uppdrag av Trafikverket, fortsätter som entreprenör för vägunderhållet på de statliga vägarna inom driftområde Enköping.

Driftområdets pulsåder för godstrafik och pendlare, är E18 med cirka 15 000 fordon per dygn.

– Säkerhetsnivån på E18 kommer att bli den högsta från och med nästa säsong då Trafikverket valt att höja kraven från klass två till klass ett, säger Maryam Zarrin, Svevia.

Geografisk angränsar sig kontraktet till Svevias driftområde Västerås, Uppsala samt Väsby, vilket skapar bra möjligheter för samarbete med de övriga driftområdena.

– Det här är en mycket expansiv region och en intressant marknad för oss som bygger och sköter om vägar och infrastruktur. Med det här kontraktet tryggar vi långsiktigt våra resurser och kan fortsätta utvecklas och räkna på fler uppdrag.

Svevias uppdrag är att vintertid snöröja, halkbekämpa och göra vägarna säkra och framkomliga. Sommartid utförs löpande vägunderhåll. Det kan till exempel vara att laga sprickor och hål i vägbanan, sköta om vägmärken, vägräcken, kantstolpar, viltstängsel och underhålla diken och trummor så att vatten kan rinna undan

Trafikverkets driftområde Enköping består totalt av 85 mil väg.

Det förnyade kontraktet börjar gälla från den 1 september i år och sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års option och är värt cirka 21 miljoner kronor per år.

Maryam Zarrin, arbetschef, Svevia, tfn: 010 – 458 11 80

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.