Svevia gör sitt bästa resultat någonsin

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2019 09:01 CET

Svevias positiva utveckling fortsätter. Årets rörelseresultat förbättrades kraftigt och blev 494 miljoner kronor (204). Omsättningen blev 8 324 miljoner kronor (7 557) och orderstocken är välfylld med 7 716 miljoner kronor (7 447).

– Det som lyfte resultatet till den höga nivån var reavinster från fastighetsförsäljningar som vi genomförde förra året. Men även bortsett från reavinster gjorde Svevia en betydande resultatförbättring, säger Anders Gustafsson, vd och koncernchef.

Den strategiska satsningen på en komplett beläggningsverksamhet har gett effekt.

– Division Beläggning gjorde sitt historiskt bästa resultat vilket tillskrivs strategin att äga hela värdekedjan från ballast till tillverkning och utläggning. Division Drift fortsatte att generera ett bra resultat i nivå med föregående år. Division Anläggning redovisade en resultatförbättring jämfört med föregående år även om resultatet fortfarande blev negativt vilket naturligtvis inte är tillfredsställande.

Svevia växer lönsamt och omsättning, orderingång och orderstock för helåret låg på en rekordhög nivå.

– Utvecklingen av bolaget är god och alla divisioner flyttar fram sina positioner. Jag ser positivt på vår förmåga att fortsätta växa med lönsamhet framöver, avslutar Anders Gustafsson.

Anders Gustafsson, vd och koncernchef, Svevia, 08-404 10 00
Åsa Neving, ekonomi- och finanschef, Svevia, 08-404 10 00

För hela bokslutskommunikén 2018: www.svevia.se

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 1900 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.