Svevia gör sitt hittills bästa resultat

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2017 15:00 CET

Svevias VD Anders Elfner. Foto: Mikael Dubois

Svevias positiva utveckling fortsätter. Årets rörelseresultat förbättrades med 66 procent jämfört med föregående år och blev 439 miljoner kronor (265). Årets fjärde kvartal blev dock något svagare än föregående år med ett rörelseresultat på 66 MSEK (76).

– Det starka resultatet för 2016 är en följd av hårt arbete av många medarbetare och jag kan konstatera att våra förbättringsåtgärder nu fått genomslag i hela verksamheten. Samtliga divisioner förbättrade såväl rörelseresultat som lönsamhet jämfört med helåret 2015, säger Anders Elfner, vd och koncernchef.

Division Anläggning har klart förbättrat sitt resultat och går med vinst för första gången. Divisionerna Drift och Beläggning förbättrar också sin lönsamhet väsentligt. Maskinverksamheten, Arento, ökade sin externa omsättning med 26 procent.

– Efter flera års arbete med fokus på lönsamhet och att göra Svevia till ett konkurrenskraftigt bolag är vi redo att satsa på tillväxt. Marknaden finns där. Vår utmaning ligger i tillgången på kompetenta medarbetare, som är avgörande för vår fortsatta utveckling. För att möta behovet satsar vi bland annat på traineeprogram som hitintills varit mycket lyckade. Sedan starten 2012 har vi tagit in 80 traineer, av dessa är 63 fortfarande kvar i bolaget. Nu pågår rekryteringen till vår sjätte omgång, avslutar Anders Elfner.

Orderingången ökade i fjärde kvartalet till 1 604 miljoner kronor (868).

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.