Svevia målar om Högakustenbron

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2019 08:35 CEST

De lodräta hängarna på Högakustenbron behöver målas om. Foto: Micah Gerber från Schutterstock.

Under de två närmaste somrarna ska Högakustenbrons lodräta hängare målas om. Arbetet sker helt manuellt och innebär att endast två körfält hålls öppna av trafiksäkerhetsskäl.

Uppdraget som är ett så kallat planerat underhåll och utförs på uppdrag av Trafikverket.

– Hängkablarna behöver målas om med 10-15 års mellanrum för att skyddas mot väder och vind, säger Magnus Skoglund, Svevia.

All infrastruktur behöver regelbundet underhållas för att hålla långsiktigt. För just Högakustenbron har Svevia sedan tidigare kontraktet för brons löpande underhåll som att utföra regelbunden inspektion av broarnas anläggningstekniska delar, utföra förebyggande och avhjälpande underhåll och att röja snö uppe på de 180 meter höga pylonerna på Högakustenbron.

– Men att måla om bron ingår inte i vårt underhållskontrakt utan är ett enskilt kontrakt. Och eftersom uppdraget är minst sagt speciellt så kommer vi att samarbeta med ProAccess. Det är de som kommer att klättra upp i den 182 meter höga bron och sedan långsamt fira sig ner samtidigt som de målar hängarna.

Arbetet beräknas ta två somrar att genomföra, men är svårt att tidsplanera.

– Det säger sig självt att den här typen av jobb styrs av vädret. Det kan bara utföras sommartid när det är milda temperaturer, inte regnar, inte är alltför mycket vind och inte alltför hög luftfuktighet. Därför går det inte att säga exakt när vi blir klara.

Trots att arbetet sker i luften ovanför bilarna måste ett körfält stängas av på grund av säkerhetsskäl. Dels behöver entreprenörens fordon, och utrustning plats på en del av körbanan men det är också en säkerhetsåtgärd om någon mot förmodan skulle tappa något.

Projektet kommer att påbörjas under augusti månad.

Magnus Skoglund, arbetschef, Svevia, tfn; 0611 – 442 24

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2100 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.