​Svevia renar Gunnita från arsenik

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2020 10:35 CET

Under Svevias saneringsarbete sker löpande provtagning av schaktmassorna. Foto: Patrick Trägårdh

Nu ska arseniken i Gunnita, Värmland, bort. Svevia som utför uppdraget ska schakta bort 6000 ton förorenade massor och sedan återställa marken.

Under 1930- och 40-talet utfördes impregnering av järnvägsslipers i Gunnita som ligger cirka 4 kilometer nordväst om Kil. En verksamhet som kraftigt förorenat marken med främst arsenik.

– Redan 1995 grävdes stora mängder av de mest förorenade delarna bort på den här fastigheten, men trots det finns det mycket föroreningar kvar, säger Claes Dahrén, Svevia.

Svevias uppdrag är att gräva ur den förorenade marken, transportera bort de förorenade schaktmassorna på deponi och att sedan återställa området så att naturmark kan etableras. Under arbetet sker löpande provtagning.

– Det är väldigt tillfredsställande med den här typen av uppdrag. Vi anländer till ett förorenat område, sanerar marken och ger platsen en ny chans. Ibland ska det bli ett nytt bostadsområde, här ska vi återställa det till ett naturområde.

Man skulle kunna tro att den stora utmaningen i projektet är att hantera massor med en sådan otäck förorening som arsenik. Men det håller Claes Dahrén inte med om.

– Det är vår kompetens att hantera förorenade massor och något vi har lång erfarenhet av. Vi har skyddsutrustning och strikta rutiner för hur arbetsplatsen ska fungera för att inte någon av oss som jobbar här ska utsättas för risker.

Enligt honom är den stora utmaningen att arbetsområdet är litet vilket gör att logistiken med transporterna måste fungera löpande för att det inte ska bli stopp i grävarbetena.

Projektet som precis har startat utförs på uppdrag av Trafikverket ska vara avslutat redan under april i år.

Claes Dahrén, platschef, Svevia, tfn; 010 – 458 19 30

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 1900 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,2 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.