Svevia ska reparera broar i Danderyd

Pressmeddelande   •   Maj 29, 2019 08:51 CEST

Tre av broarna i Danderyd, Stockholm, behöver åtgärdas och repareras. Reparationsarbetena som startar under sommaren kommer att utföras av Svevia.

Vendevägen löper rakt genom Danderyd och består av flera broar. Under en inspektion konstaterades restaureringsbehov på två av broarna, den över Föreningsvägen och den över E18 vid trafikplats Danderyds sjukhus.

– Alla statliga och kommunala broar i Sverige inspekteras regelbundet. En brokonstruktion som pysslas om och restaureras regelbundet kan stå nästan hur länge som helst. De arbeten som vi ska utföra på de här två broarna handlar om att byta ut tätskiktet som skyddar betongen från vägsalt och fukt samt ett nytt ytskikt, det vill säga ny asfalt, säger Nils Balstedt, Svevia.

Svevia kommer också att utföra motsvarande reparationer på gång- och cykelbron vid Mörby centrum. Under arbetet kommer framkomligheten att påverkas.

– Ja vi kommer att befinna oss på bron med arbetsmaskiner och medarbetare så det är oundvikligt. Men broarna på Vendevägen kommer att vara öppna under pågående arbeten och målsättningen är att trafiken ska kunna flyta på.

Reparationerna utförs på uppdrag av Danderyds kommun. Kontraktet är värt cirka 13 miljoner kronor.

För ytterligare information kontakta: Nils Balstedt, arbetschef, Svevia, tfn; 08 – 404 10 50

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2100 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.