Svevia ska sköta om vägarna i Åsele

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2016 08:00 CET

Från och med september 2016 kommer Svevia att på uppdrag av Trafikverket att sköta om de statliga vägarna i Åsele.

Svevia har vunnit Trafikverkets upphandling av vinter- och sommarunderhåll för driftområde Åsele. Området omfattar totalt 679 km väg varav grusväg 269 km. Kontraktet är värt 49 miljoner kronor och sträcker sig över fyra år med möjlighet till förlängning.

– Västerbottens inland är en viktig geografi för oss, så vi är mycket glada över att få ta över skötseln av Åseles vägar. Vi kommer att göra vårt bästa för att vägarna ska vara säkra och framkomliga för Åseleborna, säger Mikael Gerklev, Svevia.

Svevia sköter sedan tidigare om angränsande driftområden i Lycksele, Vännäs och Umeå Södra.

– Utmaningen med att sköta om vägarna i inlandet handlar mest om att med små resurser sköta om långa vägsträckor som måste fungera. För både näringsliv och boende är det helt avgörande, eftersom det inte finns några alternativa vägar, ingen tät kollektivtrafik och avstånden till service och sjukvård kan vara avsevärda. Däremot är trafikköer och felparkerade fordon inget problem.

Kontraktet börjar gälla den 1 september i år.

Mikael Gerklev, arbetschef Svevia, tfn; 090-17 26 56

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se<!--?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" ?> </em></p>-->