Svevia sköter även vägunderhållet i Bjästa

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2016 16:13 CET

Svevia sköter om gator och fastighetsytor för området Bjästa i Örnsköldsviks kommun. Foto: Ulf Lodin

Svevia har vunnit ett nytt uppdrag i Bjästa för underhåll av kommunens gator, vägar och fastighetsytor. Uppdraget gäller från 1 oktober.

Området Bjästa omfattar samhällena Bjästa, Köpmannholmen och Sidensjö. Tidigare har kommunen själv skött om området men har i år valt att upphandla en entreprenör för uppdraget.

- Vi sköter sedan tidigare om området Björna-Bredbyn för Örnsköldsviks kommun och ser fram emot att göra vägarna säkra och framkomliga även i den här delen av kommunen, säger Kenneth Thörn, Svevia.

Uppdraget omfattar 42 kilometer gator, 93 kilometer enskilda vägar, gång- och cykelbanor samt ytor vid de kommunala fastigheterna i området som skolor, servicehus och idrottshallar. Kontraktet är värt 9,6 miljoner och sträcker sig över 3 år med möjlighet till ett års förlängning.

– Vi är själva Öviksbor och är angelägna om att allt ska fungera så smidigt som möjligt. Våra familjer, grannar och vänner och andra medborgare behöver få sin vardag att flyta på. Vårt bidrag är att sköta om vägar och infrastruktur i området.

Kontraktet började gälla den 1 oktober i år.

Kenneth Thörn, platschef, Svevia, tfn; 010-458 17 62

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.