Svevia sköter om vägarna på Österlen

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2017 08:43 CEST

Svevia har fått uppdraget att under fyra år sköta underhållet av det statliga vägnätet i Österlen. Foto: Patrick Trägårdh

Trafikverkets uppdrag för drift och underhåll av vägarna på Österlen kommer under de närmaste fyra åren att skötas av Svevia.

Uppdraget omfattar vintertid i huvudsak snöröjning och halkbekämpning. Sommartid utförs långsiktiga och löpande underhållsarbete som sopning, hyvling och mindre förbättringsarbeten av vägar och trafikmiljön inom driftområdet.

- Även idag sköter vi om det här området som kan vara rejält utmanande, framförallt vintertid, säger Ted Bengtsson arbetschef.

Det flacka landskapet gör att vägarna snabbt drevar igen vid snöfall.

- Kombinationen snö och kraftig vind gör att vägarna blir svårframkomliga. Vid sådana väderförhållanden är förberedelser och en välfungerande logistik ett måste för att få det att fungera.

Under sommaren gör turismen att trafikmängden ökar betydligt. Stora återkommande evenemang är konstrundan vid påsk, Kiviks Marknad och Äppelmarknaden.

Driftområdet består av 1040 kilometer väg och 100 kilometer gång- och cykelbanor. Kontraktet är värt cirka 30 miljoner kronor per år och sträcker sig över fyra år med möjlighet på ett eller två optionsår.

Ted Bengtsson, arbetschef, Svevia, tfn: 040 – 28 79 48

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.