Svevia sköter vägavstängningarna vid Ironman

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2019 10:31 CEST

Svevia har fått i uppdrag att sköta trafikavstängningarna vid Ironman i Kalmar 17 augusti. Med cirka 100 000 besökare och tusentals deltagare är avstängningarna en logistisk utmaning som ställer höga krav på planering och förberedelser.

– Arbetet med att planera vägavstängningarna påbörjades redan i början av maj. Just nu inventerar vi vilket material och utrustning som finns tillgänglig och vad vi eventuellt behöver komplettera med. Veckorna innan loppet handlar det om att informera Kalmarborna om vad som komma skall och att sätta upp skyltar som informerar om vilka vägar och gator som kommer stängas av under loppet, säger Tom Hansen, Svevia.

Tävlingen består av 3,86 kilometer simning, 180,2 kilometer cykling och ett avslutande maratonlopp på klassiska 42 195 meter. Framförallt är det cykelmomentet som ställer särskilda krav på vägavstängningarna.

– Något som utmärker loppet i Kalmar är att det kommer finnas en 18 mil lång cykelbana, helt fri från övrig trafik. En del av sträckan går dessutom över Ölandsbron där vi helt stänger av ena körfältet från trafik. Det är en stor utmaning, och många människor är inblandade för att få allt att fungera.

Detta är inte första gången som Svevia tar hand om vägavstängningarna vid Ironman. Första Ironman i Skandinavien arrangerades i Kalmar 2012. Sedan dess har Svevia skött avstängningarna flera gånger, senast var 2016.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2100 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.