Svevia sköter vintervägarna i Spånga-Tensta-Rinkeby

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2012 12:56 CET

Det är Svevia som kommer att ploga, sanda, salta och underhålla vägarna i stadsdelarna Spånga-Tensta-Rinkeby samt Akalla-Kista i vinter.

– Svevia får förnyat förtroende av Stockholms stad att ansvara för barmarksrenhållning- och vinterväghållning i stadsdelarna från och med september 2013 och befäster därmed sin redan starka ställning som den största drift- och underhållsentreprenören i Stockholms län, säger Per Åkesson, arbetschef, Svevia.

Kontraktet är värt 13,7 miljoner kronor om året och gäller i två år med möjlighet till förlängningar i ytterligare 3+2 år. Under vintern ska Svevia ansvara för sedvanlig drift och underhåll av vägar och gator, vilket innebär snöröjning och halkbekämpning.

Uppdraget omfattar också att sköta renhållningen i området. Där ingår bland annat Kista Centrum, ett av Stockholms större köpcentrum, samt Tensta centrum med bland annat bussterminal, tunnelbana och torghandel. Det ställer stora krav på att det är rent och snyggt så att det skapar trivsel i området.

För mer information, kontakta Per Åkesson, arbetschef, tfn 070-558 82 82

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se