Svevia tar hand om vägarna i Eksjö

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2018 13:36 CEST

Svevia är entreprenör för vägunderhållet under de närmaste fyra åren i Eksjö.

På uppdrag av Trafikverket kommer Svevia att fortsätta som vägentreprenör för de statliga vägarna i Eksjö.

Svevias uppdrag är att vintertid snöröja, halkbekämpa och göra vägarna säkra och framkomliga. Sommartid utförs löpande vägunderhåll. Det kan till exempel vara att laga sprickor och hål i vägbanan, sköta om vägmärken, vägräcken, kantstolpar, viltstängsel och underhålla diken och trummor så att vatten kan rinna undan.

– Vi har det här kontraktet, för så kallat basunderhåll, redan idag. Vi är väl förtrogna med vägmiljöerna i Eksjö med omnejd, som framförallt karaktäriseras av det småländska höglandets geografi, något som kan ge stora variationer på nederbörden beroende på var i området du befinner dig, säger Pär Gustafsson, Svevia.

Geografiskt angränsar kontraktet till motsvarande kontrakt för Trafikverket i Kisa och Vimmerby där Svevia också är entreprenör.

– Vi har två vältrafikerade stråk, riksväg 40 och riksväg 32 där framkomligheten är avgörande för pendlare och godstrafik i området.

Trafikverkets driftområde Eksjö består totalt av 1140 kilometer väg, varav 830 kilometer är grusväg. Det förnyade kontraktet börjar gälla från den 1 september i år och sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års option och är värt cirka 35 miljoner kronor per år.

Pär Gustafsson, arbetschef, Svevia, tfn: 036 – 31 21 17

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.