Svevia tryggar broarna i norra Sverige

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2019 14:44 CEST

Utbyte av knatbalk är en vanlig åtgärd som behöver åtgärdas av Svevia som utför brounderhåll och broreparationer i norra Sverige. Foto: Svevia

I de fyra nordligaste länen finns över 4000 broar som binder ihop det statliga vägnätet över land och vatten. På uppdrag av Trafikverket är det Svevia som sköter det löpande brounderhållet i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.

I uppdragen som består av fyra separata kontrakt ingår tillsyn, underhåll och reparationer av alla broar på det statliga vägnätet.

– Det är vegetation, väder, vägsalt, föroreningar men framförallt dagligt slitage av trafiken som långsamt sliter ner en brokonstruktion. I kontraktens underhållsdel ingår att regelbundet spola rent broarna, att impregnera dem och att röja bort vegetation kring broarna, säger Robert Nyhlén, Svevia.

Uppdraget omfattar även större planerade reparationer, mindre lagningar och akuta åtgärder när behov uppstår.

– De akuta åtgärderna beror oftast på olika typer av incidenter. Det kan vara en lastbil som kommit för nära mittvajern och kört ner stolpar eller kanske en trafikolycka där ett vägräcke blivit skadat och behöver lagas. Då är det vi som åker dit och ser till att så snabbt som möjligt laga det för att återställa och trygga trafiksäkerheten. Stora planerade reparationer kan till exempel vara utbyte av brobanans tätskikt, byta kantbalkar eller rostskyddsmålning av lager och brobalkar.

Trafikverket utför regelbundna broinspektioner och är de som styr hur underhållsarbetet fördelas samt vilka större broreparationer som ska utföras.

– All infrastruktur behöver tillsyn och underhåll. Det är det mest effektiva sättet att skapa en långsiktigt hållbar och säker trafikmiljö.

Större broreparationer som ska utföras i sommar

Norrbotten:

Endast mindre åtgärder är planerade för sommaren 2019, större reparationer kommer följande år.

Västerbotten:

• Bro över Öreälv vid Håknäs, Nordmaling
  • Bro över Hörneån vid Hörnefors

Västernorrland:

• Bro över Gissjöbäcken, Kramfors
  • Bro över Kramforsån, Kramfors
  • Bro över Rödstabäcken, Sollefteå
  • Bro över kanal, Bergeforsen
  • Bro över Gideåälv, Västanå
  • Bro över Faxälven, Helgum

Jämtland:

• Bro över Ljusnan, Tännäs
  • Bro över Ljusnan, Lossenborg
  • Bro över Härjeån vid Lövnäsvallen

Norrbotten/Västerbotten: Robert Nyhlén, arbetschef, Svevia, tfn; 0920 – 23 62 47

Västernorrland/Jämtland: Magnus Skoglund, arbetschef, Svevia, tfn; 0611 – 442 24

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2100 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.