Svevia utför broreparationer i Västerbotten

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 08:08 CET

Under de närmaste fem åren kommer Svevia på uppdrag av Trafikverket att sköta om underhållet av broarna i Västerbotten.

I Västerbotten finns det 1173 broar som ska besiktigas och underhållas. På 50 av dessa ska broreparationer utföras. De vanligaste skadorna handlar om räcken och kantbalkar som behöver bytas ut. Ibland behöver asfalten eller tätskiktet förbättras. Eller så behöver betongen eller någon annan del av brokonstruktionen lagas.

– Vårt uppdrag är ett såkallat integrerat brounderhåll. Det betyder att vi arbetar med både förbyggande och avhjälpande åtgärder, som besiktning, brospolning, röjning och broreparationer, säger Per Fahlman, entreprenadchef, Svevia

Avtalet är på fem år och sträcker sig fram till 2017. Anbudssumman är 81,5 miljoner kronor.

Per Fahlman, Svevia, tfn: 070-535 11 15

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se