Svevia utför underhåll på Högakustenbron och Sundsvallsbron

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2019 08:11 CEST

Svevia sköter brounderhållet på Högakustenbron och Sundsvallsbron. Foto: Pixabay

Under de närmaste sex åren ska Svevia på uppdrag av Trafikverket sköta om det löpande underhållet av broarna. Allt från inspektion av brons tekniska funktioner till att röja snö uppe på de 180 meter höga pylonerna på Högakustenbron ingår i kontraktet.

Svevias uppdrag är att utföra regelbunden inspektion av broarnas anläggningstekniska delar samt att utföra förebyggande och avhjälpande underhåll för att hålla broarnas delar i fint skick.

– Inspektion och underhåll utförs enligt ett fastlagt schema. Hur ofta det görs varierar för olika delar av konstruktionen. Vi kontrollerar till exempel hängare varannan dag medan andra delar som att smörja grindar, dörrar och portar sker en gång per år, säger Magnus Skoglund, Svevia.

Underhållet utförs på såväl yttre som inre konstruktioner. På utsidan handlar det om broräcken, hängare och övergångskonstruktioner. På insidan handlar det om underhåll av funktioner som el, avfuktning, hydraulik, hissar och hantering av olika larmsystem. Även rensning av snö- och is från pyloner och kablar ingår i uppdraget.

– Snöskottningen som sker för hand upp på pylonerna får uppmärksamhet som en av de mer spektakulära delarna i uppdraget. Men det är minst lika spännande att få se så här stora broar från insidan. Den här typen av moderna brokonstruktioner är förutom vackra landmärken också tekniskt avancerad byggnadsverk som borde kunna fascinera vem som helst inte bara en bro-nörd som jag.

Snöröjning, halkbekämpning och löpande underhåll av vägbanan utförs av Trafikverkets ordinarie vägentreprenör i respektive geografi.

– Vi har ett tätt samarbete med väghållarna som är experter på väghållning och löpande underhållsåtgärder för trafikens framkomlighet. Vårt uppdrag handlar om att sköta om själva brokonstruktionen så att den kan fortsätta fungera på ett trafiksäkert sätt även för kommande generationer.

Kontraktet sträcker sig från 1 januari 2019 fram till sista december 2024.

För ytterligare information kontakta: Magnus Skoglund, arbetschef, Svevia, tfn; 0611 – 442 24

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2100 medarbetare finns på drygt 100 platser i Sverige och Norge och vi omsätter 8,3 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.