Svevia vinner miljöprojekt på Landvetter flygplats

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 10:31 CET

Svevia har fått uppdraget att hantera Luftfartsverkets återvinning och omhändertagande av avisningsvätska på Landvetter flygplats i Göteborg. Kontraktet är värt 28 miljoner och löper på ett år.

Avisningsvätskan, glykol, används för att avlägsna is på flygplanen. Glykolen måste hanteras på rätt sätt för att inte vara miljöfarlig. I uppdraget ingår bland annat att anlägga olje- och glykolavskiljare för rening av dagvatten från flygplatsen. Dessutom ska en ny snötipp för glykolförorenad snö byggas med tillhörande uppsamlingstankar och reningsanläggning.

– Det är mycket glädjande att vi fått det här förtroendet och vi ser fram emot att starta projektet. Uppdraget är både tekniskt och miljömässigt intressant och stämmer väldigt väl med Svevias varumärke och kompetens, säger Magnus Stenberg, arbetschef.

Tilldelningsbeslutet gäller om inte överklagan inkommit inom tio dagar.

För ytterligare information kontakta arbetschef Magnus Stenberg, 031-65 65 26.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 500 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,2 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se