Svevias vägarbetare samarbetar med Umeå Designhögskola

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 16:20 CET

Under fem veckor samarbetar yrkesarbetare från Svevia, i ett projekt som handlar om spade och spett, med studenter på Umeå Designhögskola.

– I mitt jobb är spaden det kompletta verktyget. Jag använder den som en spade, ett spett, en yxa, en hammare, ett packningsverktyg, eller för att justera något. Jag vilar mig mot den för att ta igen mig och kan luta den mot en vägg och ha den som stol, säger Peter Holmqvist, Svevia.

Peter är en av de yrkesarbetare som Designhögskolan involverat i projektet.

– Vi fungerar som expertkommentatorer. Designhögskolans elever har varit här och besökt vår arbetsplats. Och vi har varit hos dem för att presentera vad vi gör, hur vi använder en spade och spett för att sedan tittat på olika förslag som de arbetat fram.

Efter av år av grävande, stötande, hackande och packande med spaden har Peter, precis som många av hans kollegor, fått problem med förslitningsskador. Markarbetarens arbetsmoment med spaden kan omfattas av 5-6 timmar. En rörelse som upprepas om och om igen och sliter på kroppen. Problematik med axlar, nacke och ländrygg är ett väl känt problem i branschen.

Design ska lösa problem

Uppdraget för Designhögskolans elever är att: ”Utveckla ett förutsättningslöst koncept på arbetsverktygen spade och spett för vägarbetare som utgår ifrån människan, arbetssituationens förutsättningar samt krav och inte ett historiskt koncept.”

– Många tror att en designer bara jobbar med att göra grejer snyggare. Så är det inte alls. Som designer vill man hitta en lösning på ett problem, säger John Vikström som går andra året på industriprogrammet.

Han sitter i en antik soffa i ett av de projektrum som tillfälligt skapats under projektperioden. På väggarna sitter processflöden, post-it-lappar, fotografier, anteckningar, bilder på olika spadar och på människokroppen.

– Spaden är ett traditionellt arbetsverktyg som tagits fram för jordbruk och trädgårdsarbete. Men i vägbyggandet har det uppstått en hel rad andra användningsområden än att bara gräva, säger John.

Medarbetare ska må bra

Initiativet till projektet kom till i ett samarbete mellan Svevia och sjukgymnasten Gunilla Dahlgren som i sitt arbete på Previa under många år kommit i kontakt med yrkesarbetare i anläggningsbranschen och deras problem med axlar, nacke och ländrygg.

– Det som är roligast med det här projektet är att det är ett verkligt problem, att initiativet kommer från Svevia och att det är ett så tydligt och avgränsat uppdrag. Kontakten med yrkesarbetarna är jätteviktig och har hela tiden varit otroligt positiv och öppen. De argument och åsikter som de kommer med när de ser våra förslag på lösningar väger tungt, säger John Vikström.

För Svevia är det möjligheten att hitta en lösning på ett av arbetsmiljöproblemen som är motivet till projektet.

– För oss är det viktigt att våra medarbetare mår bra. Med nya tankar och infallsvinklar från studenter på en av världens bästa designhögskolor hoppas vi att vi kan finna en lösning på hur vi kan undvika förslitningsskador, säger Magnus Idhult, arbetsmiljöchef på Svevia.

Den ultimata spaden

Om man kommer hitta en bra lösning och hur den i så fall ser ut är omöjlig att säga innan projektet är avslutat. Det kan bli en ny modell av spade och spett, det kan bli ett helt nytt verktyg eller ett helt nytt koncept för att utföra arbetsmomenten.

– Den ultimata spaden ska vara både lätt och tung, lång och kort, spetsig och trubbig, vass och slö, stum och mjuk, så det är förmodligen helt omöjligt. Men förhoppningen är att de som är 18 år idag kan gräva tills de är 65 utan att få besvär, säger Peter Holmqvist, Svevia.

Projektet drivs under fem veckor på en obligatorisk kurs – Hot team Innovationsprojekt - för industridesignprogrammets andra och tredje år.

– För studenterna är det själva arbetsättet som är lärandet i det här Innvoationsprojektet. Projektet drivs i ett teamarbete där elever från andra året roterar i teamen medan andra studenter följer samma team hela projekttiden. Det är för att skapa ett kreativt flöde genom att kontinuerligt integrera ny kunskap och att undvika att en idé cementeras. Men även för att simulera en arbetssituation som är vanligt i dynamiska och flexibla organisationer idag. Genom nya inspel och insikter tvingas eleverna att hela tiden vara öppna för nya möjligheter och inte låsa sig vid en enda lösning. De förväntas även ta in andra referenser. Det kan vara ergonomiska experter, Svevias yrkesarbetare eller en pensionär, säger Monika Lindh, Lektor i Industridesign med en yrkesbakgrund som industridesigner.

• Projektet är ett samarbete mellan Svevia och Designhögskolan.
  • Initiativet togs av Svevia för att finna en lösning på problem med förslitningsskador som finns i anläggningsbranschen.
  • I byggbranschen är 64% av arbetsjukdomarna belastningsskador enligt Sveriges Byggindustrier.
  • Ett upphov till skadorna är de repetitiva och stötande rörelser som uppstår i arbetet med spade och spett.
  • Andra orsaker kan vara
  • Finansieringen av projektet sker genom PIEp, en nätverksorganisation med forskare, lärare, studenter och företag.

Fakta Umeå Designhögskolan

• Designhögskolan i Umeå eller Umeå Institute of Design är en designhögskola som hör till Umeå universitets teknisk-naturvetenskapliga fakultet.
  • 2010 utsågs Designskolan till en av världens 18 mest prestigefulla designskolor.
  • 2006 och 2007 har Designhögskolan i Umeå, som enda svenska alternativ, tagits med när tidningen BuisnessWeek rankat de bästa designutbildningarna i världen.

För mer information kontakta:
Magnus Idhult, arbetsmiljöchef, Svevia: 090-17 27 11, 073-093 27 11
Monica Lindh, Lektor, Umeå Designhögskolan: 070-667 62 42

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 7,9 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se