Tredje kvartalet visar vinst

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2013 08:09 CEST

Det går bättre för Svevia. Resultatet för tredje kvartalet blev 106 miljoner kronor. För årets första nio månader blev resultatet 40 miljoner kronor, en förbättring med 198 miljoner kronor, jämfört med samma period förra året.

– De åtgärdsprogram som vi successivt genomför ger effekt. Men vi är långt ifrån färdiga och det finns fortfarande mycket kvar att göra, säger Torbjörn.

Utvecklingsmöjligheterna för Svevia är positiva. Det finns en god efterfrågan, detta tillsammans med vad vi hittills åstadkommit och de fortsatta aktiviteterna, utgör en bra grund för långsiktig lönsamhet i Svevia.

– Vi är definitivt på rätt väg, men tempot måste höjas när vi går från ord till handling. Vårt ledarskap ska vara tydligt. Vi ska lyssna och vara säkra i vårt beslutsfattande och inte sitta fast i gamla hjulspår. Jobbar vi på samma sätt som tidigare kan vi förvänta oss samma resultat som tidigare.

Resultatet för tredje kvartalet tyder på att vi börjar förändra vårt sätt att arbeta.

– Vi kan konstatera att vi, på många håll, börjat jobba på nytt sätt med nytt bra resultat, medan vi på andra håll tyvärr inte kommit ur startgroparna. Nu är det dags att alla är med, jobbar som vi sagt och drar sitt strå till stacken, avslutar Torbjörn.

– Ökningen beror på att vi under årets första kvartal varit framgångsrika i Trafikverkets upphandling av basunderhåll, samt att vi har vunnit ett antal större anläggningsprojekt och beläggningsuppdrag, säger Torbjörn Torell, vd och koncernchef i Svevia.

För mer information kontakta:

Torbjörn Torell, vd och koncernchef, Svevia, 070-577 40 40

För hela rapporten: www.svevia.se

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se<!--?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" ?></em></p>