Utbyggd infrastruktur när Pajala växer

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 09:44 CEST

Svevia har fått i uppdrag av Pajala kommun att fortsätta bygga ut bostadsområdet Tallbacken.

Uppdraget som omfattar markarbete inför byggandet av ett nytt bostadsområde är värt 7,2 miljoner kronor.

Från att tidigare varit en avfolkningsbygd har Pajala kommun i och med den omtalade gruvboomen blivit ett samhälle med stark framtidstro och bostadsbrist.

På första etappen av Tallbacken finns redan inflyttningsklara bostäder. Svevia startar nu arbetet med etapp två och tre. Inledningsvis ska mindre röjningsarbete utföras och sedan forsätter de med schaktarbete, lägga ner ledningar för vatten och avlopp, elnät, bygga gator och sätta upp belysningsstolpar. Arbetet startas i mitten av oktober. Första deletappen ska vara klar till julen 2012. Hela uppdraget ska färdigställas under sommaren 2013.

Svevia som sköter om vinterunderhållet åt Pajala kommun och har även byggt återvinningsstationen bakom brandstationen och har just färdigställt det nya industriområdet Sågen.

– Pajala andas optimism. Vi ser framemot att vara med och fortsätta bygga infrastrukturen och utveckla samhället i takt med att det växer, säger Marcus Matsson, platschef Svevia.

För mer information, kontakta:
Fredrik Bäcklund, Svevia, tfn; 010 – 458 13 81

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se