Väg och fundament till vindkraftverk i Växjö

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2013 08:00 CET

Det är Svevia som ska utföra markarbeten, vägdragning och gjuta de elva fundamneten till vindkraftparken utanför Furuby.

Området är beläget norr om riksväg 25 ligger ungefär 3,5 kilometer från Furuby. Uppdragsgivare är HS Kraft AB. Anbudet är värt 31 miljoner kronor.

– Energisektorn är en bra och intressant marknad med uppdrag som vi är bra på att utföra; markarbeten, vägdragning och betongarbeten, säger Mikael Gunnarsson, arbetschef, Svevia.

Svevias uppdrag är att dra nya vägar, gjuta elva betongfundament och utföra markarbete för att förbereda kranplatser till de stora kranar som behövs för att lyfta och montera vindkraftverken.

Arbetet startar under sommaren 2013.

Den färdiga anläggningen beräknas kunna producera 55 000 MWh om året vilket motsvarar den årliga förbrukningen av hushållsel för 11 000 normalvillor.

Mikael Gunnarsson, arbetschef, tfn 013-24 46 19

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7,6 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se