Vägarna där det blir kaos i vinter

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2011 12:25 CET

Nu har en sammanställning gjorts av de 16 svenska vägar som drabbas värst av vinterkaoset. Och kaoset kostar pengar. Förra vinterns framkomlighetsproblem bedöms ha kostat 360 miljoner kronor.

Trafikverkets experter har på uppdrag av tidningen På Väg* tagit fram en sammanställning över de vägavsnitt i Sverige där det finns risk för stora trafikproblem om det blir mycket snö. Riskvägarna finns i hela Sverige, men det är främst områden med kullar och backar samt områden med närhet till öppet hav som riskerar kaos.

Problemen med snökaos och stillastående trafik har ökat markant de senaste åren. Vintermånaderna 2007 stod trafiken helt stilla 2 700 000 fordonstimmar enligt Trafikverkets statistik. År 2010 var motsvarande siffra 3 800 000 timmar, alltså en ökning med 40 procent.

Enligt Trafikverkets bedömning orsakade förra vinterns framkomlighetsproblem en samhällsekonomisk kostnad på 360 miljoner kronor. Mellan 30 och 60 procent av problemen uppskattas ha berott på lastbilar med dåliga däck. 80 procent av de svenska och endast 57 procent av de utländska fordonen hade däck med vinterdäck.

– Framkomlighetsproblemen måste lösas eftersom de kostar samhället stora pengar. Krav på vinterdäck på tunga fordon kan vara en lösning, säger Erik Lundman, chef för affärsutveckling på Svevia.

– Om våra snöplogar fastnar i trafiken får vi ingen effektivitet i snöröjningen. En stillastående plog kostar pengar samtidigt som inget arbete blir utfört.

Listan finns i Word- och PDF-dokumenten som finns längre ned på sidan.

För mer information kontakta:
Erik Lundman, chef för affärsutveckling på Svevia, tfn 070-684 10 45

*Tidningen På Väg, som ges ut av Svevia sex gånger per år, är en branschtidning inom infrastruktur.

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om Sveriges vägar och infrastruktur. Våra 2 800 medarbetare finns på 130 platser i hela Sverige och vi omsätter 8,1 miljarder kronor. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder, för att sopa, ploga och sköta om landets vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se