Vägförstärkning av E45

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 09:41 CEST

Trafikverket har gett Svevia uppdraget att förstärka sträckan mellan Gunnarsberg och Gubbträsk.

Sträckan, som ligger norr om Storuman, är en del av den för inlandet så viktiga E45:an. Uppdraget är värt cirka 19 miljoner kronor.

Jobbet startar under den senare delen av juli och ska vara färdigställt senast september 2014.

– Det är ett klassiskt vägarbete, där vi kommer att skapa bättre bärighet på vägkroppen genom att åtgärda skador, fylla på med nytt grus och lägga ny asfalt på. För boende, turister och transportföretag som trafikerar sträckan kommer framkomligheten att bli påverkad. Men vi kommer att göra vårt yttersta för att få det att flyta på så smidigt som möjligt, säger Roger Frick.

Europaväg 45 är en viktig led för transporter till och från inlandet och är sammanlänkad med Inlandsbanan.

– Vi är glada för uppdraget som befäster Svevia som en stark aktör på infrastrukturmarknaden i Västerbottens inland.

Roger Frick, Entreprenadchef Svevia, tfn 010-458 19 39

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se