Vägunderhållet i norra Bohuslän ska skötas av Svevia

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2017 08:43 CEST

Under de närmaste fyra åren ska Svevia sköta underhållet på vägarna i norra Bohuslän. Foto: Patrick Trägårdh

Under de närmaste fyra åren ska Svevia på uppdrag av Trafikverkets sköta om drift och underhåll av vägarna i Norra Bohuslän.

Som ansvarig entreprenör är uppdraget att göra vägarna säkra ock framkomliga genom att vintertid i snöröja och halkbekämpning. Under sommaren utförs långsiktiga och löpande underhållsarbete som sopning, hyvling och mindre förbättringsarbeten av vägar och trafikmiljön samt driftrelaterade anläggningsarbeten.

– Bohusläns kustklimat möter Dalslands inlandsklimat inom en och samma geografi, vilket skapar utmaningar framförallt vintertid med många olika vädersituationer samtidigt, säger Mattias Svedberg, Svevia.

Uppdraget är värt cirka 43 miljoner kronor per år och sträcker sig över fyra år, med möjlighet till ytterligare två år.

– Norra Bohuslän ligger i anslutning till driftområdena Uddevalla och Trollhättan där vi har motsvarande uppdrag. Med flera sammanhängande driftområden får vi bättre möjligheter att fördela våra insatser om det tillfälligt uppstår en situation där vi behöver mer resurser i någon del av geografin. Målet är att göra vägarna säkra och framkomliga i Väst Sverige,

Driftområdet omfattar totalt 1330 kilometer väg, där den största pulsådern för pendeltrafik och transporter är E6:an som löper genom hela området.

Mattias Svedberg, arbetschef, Svevia, tfn: 010 – 458 19 69

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.