Vägunderhållet i södra Roslagen utförs av Svevia

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2017 08:05 CEST

Under de närmaste fyra åren sköter Svevia vägunderhållet i södra Roslagen. Foto: Ulf Lodin

Svevia ska på uppdrag av Trafikverket sköta vägunderhållet såväl sommar som vinter på de statliga vägarna i södra Roslagen.

Uppdrag omfattar vinter- och sommarunderhåll, vilket innebär att salta, sanda ploga och forsla bort snö på vintern. Sommartid utförs underhåll som sopning, slåtter, grönyteskötsel och underhållsbeläggning.

– Det här är ett område som präglas av kustnära skärgårdsmiljö. Klimatet är fuktigt och vintertid kandetbli ganska rikliga snömängder. Eftersom vi, precis som alla använder färja för att ta oss ut till vissa öar som ingår i uppdraget är det också förknippat med en viss logistisk planering, säger Nils Balstedt, Svevia

Anbudsumman är 31,2 miljoner kronor per år och sträcker sig över fyra år med möjlighet till ett eller två års förlängning. Området omfattar totalt 787 kilometer väg.

– Sommar tid fylls Roslagen av intensiv sommartrafik när sommarboende och turister anländer, det är stundtals trångt, men alltid en fantastiskt vacker miljö att arbeta i.

Kontraktet börjar gälla från 1 september 2017.

Nils Balstedt, arbetschef, Svevia, tfn; 08 – 404 10 50

Svevia är företaget som valt en egen väg. Vi är fokuserade på att bygga och sköta om vägar och infrastruktur. Våra drygt 2000 medarbetare finns på 130 platser i Sverige och vi omsätter 7 miljarder kronor. Sedan 2011 finns Svevia även i Norge. Vi är alltid på väg mot framtidens sätt att bygga och sköta om broar, flygplatser, hamnar, järnvägar, parker, vägar och annan infrastruktur. Men vi är också på väg här och nu, dygnet runt, från norr till söder och från öst till väst, för att sopa, ploga och sköta om vägar, gator, parker och torg. Vill du följa med oss på resan kliver du enklast på via svevia.se.